نرم افزار بازاریابی مویرگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نرم افزار بازاریابی مویرگی یک تکنولوژی است که روند کار و پیش‌برد اهداف کسب‌وکارها را آسان‌تر می‌کند و بیزینس‌هایی که به‌دنبال هم سو‌شدن با پیشرفت‌های روز دنیا هستند اهمیت زیادی به کاربردهای آن می‌دهند.

در این مقاله قصد داریم تا صحبت‌های جامعی در مورد این نرم‌افزار خدمت شما ارائه داده و به مزایا و کاربردهای این ابزار قدرتمند بپردازیم. همچنین قرار است به این سؤال مهم پاسخ دهیم که کدام دسته از کسب‌وکارها بیشتر به ویژگی‌های این تکنولوژی احتیاج پیدا خواهند کرد.

ازاین‌رو اگر در دسته افرادی قرار دارید که به‌دنبال آشنایی دقیق با نرم‌افزار مویرگی هستید و نمی‌دانید چه ویژگی‌هایی موجب شهرت و محبوبیت این ابزار شده‌است، تا پایان مقاله همراه ما بمانید تا ضمن معرفی این نرم‌افزار کمی هم در رابطه با قیمتی که دارد با شما صحبت کنیم.

نرم افزار بازاریابی مویرگی

نقش بازاریابی مویرگی در مدیریت کسب‌وکارها

قبل از پاسخ به این سؤال که نرم‌افزار مویرگی چیست، بهتر است به‌سراغ تشریح مفهوم پخش مویرگی رفته و نقش کلیدی آن در بازاریابی محصولات را عنوان کنیم.
در واقع فروش و پخش مویرگی را تحت عنوان کانالی می‌شناسند که توجه خود را روی حذف واسطه‌ها معطوف کرده تا بتواند کالا و خدمات موجود را با سرعت بالاتر به‌دست خرده‌فروشان و مشتری‌ها برساند.

این روش برای زمان‌هایی کاربرد دارد که با تعداد زیادی از محصولات مورد استفاده روزانه مردم روبه‌رو هستیم. زیرا هدف از پیاده‌سازی تکنیک مویرگی چیزی به‌جز توزیع کالاها در فروشگاه‌های مختلف نیست.

در این بین یک‌سری کسب‌وکارها مثل مجموعه‌های فروش سراسری، منطقه‌ای، استانی و محلی وجود دارند که بدون بازاریابی مویرگی قادر به رساندن کالاهای مورد نیاز و اساسی مردم به دست خرده فروشان نخواهند بود.

به همین دلیل به سیستمی نیاز پیدا می‌کنند که امکان مدیریت سیستم فروش و پخش، انبارداری کالاها، دریافت سفارش مشتریان، وصول‌کردن مطالبات و دستیابی به اطلاعات دقیق و به‌روز بازار را در اختیارشان قرار دهد.

نرم افزار بازاریابی مویرگی را بشناسید

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و عدم استفاده کسب‌وکارها از روش‌های سنتی و وقت‌گیر، نرم‌افزار مویرگی به-عنوان یک روش ساده و کاربردی برای مدیریت بیزینس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ازاین‌رو در لیستی که در ادامه منتشر کرده‌ایم خواهید دید که این تکنولوژی چه راهکارهایی را جهت پخش مویرگی در اختیار شرکت‌های توزیع قرار می‌دهد:

  • عملیات مربوط به ثبت سفارش، پرداخت هزینه‌ها و تحویل کالا به‌کمک نرم افزار شرکت پخش انجام می‌شود.
  • حسابداری پخش مویرگی به‌کمک این نرم‌افزار قابل اجرا و پیاده‌سازی خواهد بود.
  • احتمال بروز بی‌دقتی، خطا و اشتباه‌های انسانی توسط این نرم‌افزار به صفر خواهد رسید.

سیستم‌های فروش و پخش چه وظایفی به عهده دارند؟

با پاسخ‌دادن به این سؤال که سیستم‌های فروش و پخش چه وظایفی دارند و یک نرم‌افزار چگونه می‌تواند در روند انجام کارها به آن‌ها کمک کند، خواهید فهمید که وجود نرم افزار پخش مویرگی تا چه اندازه برای صاحبین مشاغل حائز اهمیت است. در ادامه به تک‌تک این وظایف پرداخته‌ایم.

اهمیت ذخیره‌کردن و انبارداری کالا در پخش و فروش محصولات

انبار هر سیستم توزیع، منبع قدرت و سرمایه آن کسب‌وکار به‌حساب می‌آید. به همین دلیل وجود نظم و قانون در این انبارها به‌حدی مهم است که می‌توان گفت میزان سود و زیان یک مجموعه به این 2 فاکتور در محل ذخیره‌سازی کالا بستگی خواهد داشت.

همچنین لازم به ذکر است که اگر ایجاد نظم در یک انبار را به عهده نیروهای انسانی بسپارید، منطقی است که این نیروها به‌دلیل محدودیت‌های جسم، خستگی و عدم تمرکز، دچار خطا و بی‌نظمی شوند. به همین دلیل سؤال اینجاست که چه راهکاری جذاب‌تر و قابل اعتمادتر از یک سیستم حسابداری پیش روی کسب وکارها وجود دارد؟

شرکت‌های پخش و فروش کالا باید به ثبت سفارش مشتری‌ها بپردازند

در کاربردهای نرم افزار بازاریابی مویرگی و وظایف سیستم‌های فروش و پخش، معمولا با فاکتوری به‌نام دریافت سفارش از مشتریان مواجه خواهیم شد.

انجام این وظیفه تا جایی که تعداد سفارشات بالا نباشد، به‌کمک کارمندان و نیروهای انسانی قابل اجرا و پیاده‌سازی خواهد بود. روند کار هم به این شکل است که ویزیتورها سفارش‌های ثبت‌شده را از خرده‌فروش‌ها دریافت می‌کنند و تک‌تک آن‌ها را به شرکت فروش و پخش گزارش می‌دهند.

بنابراین توجه داشته باشید که این روند درصورتی ممکن است که سفارش‌های ثبت‌شده در تعداد محدودی باشند. در غیر این‌صورت صاحبین کسب‌وکار مجبور هستند از سیستمی استفاده کنند که فرآیند انجام این کار را با دقت و سرعت بالاتری به‌اتمام می‌رساند.

در شرکت‌های پخش و فروش، فرآیند تحویل کالا به مشتری بسیار مهم است

فرقی نمی‌کند که موضوع بحث در مورد شرکت‌های توزیع ، پخش و فروش باشد یا مسئله به یک بیزینس کوچک و نوپا ختم شود؛ مهم این است که عملیات تحویل کالا به مشتری، نقش مهمی در جلب توجه و رضایت او دارد. ازاین‌رو تمام کسب‌وکارها تمرکز خود را روی این موضوع معطوف می‌کنند که کالا در اسرع وقت و کاملا سالم به‌دست مشتری برسد.

بنابراین با توجه به صحبت‌های گفته‌شده، جای تعجب ندارد که در نرم افزار بازاریابی مویرگی نیز به این موضوع پرداخته شده باشد تا شرکت‌های فروش و پخش، خیالی آسوده از رسیدن سفارش‌ها به‌دست مشتری-های خود داشته باشند.

لازم به ذکر است که فرآیند تحویل کالا به مشتری معمولا از طریق 2 روش سرد و گرم انجام می‌شود. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • سرد: در روند ثبت سفارش سرد و ارسال کالا به مشتری، تنها کاری که ویزیوتور انجام می‌دهد، اقدام به دریافت و نوشتن خواسته مشتری و در نهایت ارسال آن به مرکز سیستم پخش و توزیع است. در این روش مراحل ارسال کالا به دست مشتری توسط شرکت انجام خواهد گرفت.
  • گرم: در این روش ویزیتور وظیفه دارد علاوه بر اینکه اقدام به ثبت سفارش مشتری می‌کند، کالای مورد نظر را از کیف یا ماشین خود درآورده و به دست مشتری برساند. باید گفت که این روش سرعت ارسال کالا به خریدار را افزایش خواهد داد.

با توجه به گفته‌های ما در مورد روش‌های ارسال کالا به مشتری، می‌توان به این نتیجه رسید درصورتی‌که همه این کارها توسط نرم افزار بازاریابی مویرگی انجام شود، ویزیتور می‌تواند از فرآیند ثبت سفارش کاغذی و نشان‌دادن کاتالوگ‌ها فاکتور گرفته و تک‌تک مراحل ذکرشده را به‌صورت مدرن و مکانیزه انجام دهد.

آیا شرکت‌های پخش و توزیع نیاز به وصول مطالبات دارند؟

پاسخ به این سؤال بله است. به‌طوری که تفاوتی ندارد صاحبین کسب‌وکار روش‌های سنتی را ترجیح می‌دهند یا به‌دنبال راهکارهای مدرن هستند؛ مهم این است که رسیدگی به امور خزانه‌داری و مالی شرکت از واجبات امر محسوب می‌شود.

مزایای استفاده از نرم افزار بازاریابی مویرگی

جدا از مطالبی که در مورد وظایف شرکت‌های فروش و توزیع منتشر کردیم و متوجه شدیم که این نرم‌افزار قادر است تمام این امور را انجام دهد، باید بگوییم که به‌کارگیری این تکنولوژی مزیت‌هایی که در ادامه منتشر کرده‌ایم را در پی دارد:

  • دستیابی به اطلاعات دقیق و بروز بازار: بررسی بازار هم در دنیای واقعی و هم بستر دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است و صاحبین کسب‌وکار جهت حذف‌نشدن از رقابت‌ها، مجبور به صرف زمان زیادی برای دسترسی به بروزترین اطلاعات هستند. خبر خوب این است که پنل‌های این نرم-افزار از مدیریت هوش تجاری بهره‌مند هستند و می‌توانند به این نیاز مهم شما پاسخ دهند.
  • برنامه‌ریزی ویزیت و ارتباط بهتر با مشتری‌ها: زمانی که امکان دسترسی به اطلاعات تک‌تک مشتری‌های کسب‌وکار خود را داشته باشید، قادر به برقراری ارتباط موثر با آن‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرتبط برای جلب رضایت مشتری‌هایتان به‌دست خواهید آورد.

معرفی مجموعه کاربردهای نرم افزار بازاریابی مویرگی

درصورتی‌که به‌دنبال خدماتی مثل توزیع پیش فاکتور، داشبورد مدیریت، دسترسی به لاین فروش، حساب-کردن پورسانت، کنترل تک‌تک عملیات‌های مالی، انجام فعالیت‌های مربوط به دفاتر قانونی، سری ساخت، کنترل تاریخ انقضا، تعریف کالاها به‌صورت فله‌ای، تعدادی و ترکیبی هستید می‌توانید روی عملکرد بی‌نظیر این نرم‌افزار حساب کنید.

چرا باید از نرم افزار بازاریابی مویرگی استفاده کنیم؟

این نرم‌افزار امکانات بی‌نظیری از جمله سرعت، دقت، انعطاف‌پذیری، کاربری آسان و شناخت را در اختیار شما می‌گذارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • سرعت: زمانی که سرعت شما در انجام امور موردنظرتان افزایش پیدا می‌کند، قاعدتا وقت بیشتری برای رسیدگی به سایر فعالیت‌ها پیدا خواهید کرد. نرم‌افزار پخش مویرگی در تمام ابعاد فروش و توزیع، سرعت شما را تا حد قابل‌ توجهی افزایش می‌دهد.
  • دقت: نیروهای انسانی به‌خاطر خستگی، مشکلات خصوصی و حواس‌پرتی‌های متنوع امکان بی‌دقتی و خطا دارند و همین موضوع باعث شده تا استفاده از نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی‌شده تا این اندازه محبوب شوند.
  • انعطاف‌پذیری: نحوه برنامه‌نویسی و امکانات نرم افزار بازاریابی مویرگی به گونه‌ای است که توانایی پاسخ به تمام نیازهای شما از داشتن یک مدیریت دقیق و سریع را دارد.
  • شناخت: پیداکردن شناخت از بازار و سایر کسب‌وکارها قدرتی است که امکان پیشرفت‌کردن و رشد را برای شما و بیزینسی که دارید فراهم خواهد کرد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که برای آینده کسب-وکارتان از این قدرت چشم‌پوشی نکنید. همچنین آشنایی با مشتری‌ها مزیت دیگری است که نباید از آن فاکتور گرفت.
  • کاربری آسان: این روزها نحوه طراحی نرم‌افزار تاثیر زیادی در کارایی آن دارد. بنابراین باید بگوییم که خیالتان از بابت کار با نرم افزار بازاریابی مویرگی راحت باشد. چراکه امکانات و آیتم‌های موجود در آن طوری چیده شده‌اند که کاربری آن را تا حد امکان ساده کرده‌اند.

چه کسب‌وکارهایی نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای پخش مویرگی دارند؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در حال حاضر شرکت‌های پخش مواد غذایی، شرکت‌های دارویی و شرکت‌هایی که وظیفه پخش محصولات آرایشی و بهداشتی را دارند از مزایای نرم‌افزار پخش مویرگی بهره‌مند می‌شوند.

چه کسانی نیاز به کار با نرم‌افزارهای پخش و بازاریابی مویرگی پیدا می‌کنند؟

مشاغلی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم در زیرمجموعه پخش و بازاریابی مویرگی فعالیت می‌کنند و نیاز به کار در این سیستم دارند:

  • ویزیتور (بازاریاب): این افراد به‌دلیل داشتن ارتباط مستقیم با مشتری، توانایی معرفی و فروش محصولات را دارند و بعد از اتمام عملیات باید آن را در سیستم پخش مویرگی ثبت کنند.
  • پخش‌کننده: کسی که محصولات را از انبار دریافت می‌کند و آن را به‌دست مشتری و خریدار می-رساند، با عنوان موزع، توزیع‌کننده و پخش‌کننده شناخته می‌شود و نقش مهمی در سیستم مویرگی دارد.
  • تحصیل‌دار: این فرد موظف است تا مدیریت بدهی‌های مشتری‌ها را به عهده بگیرد و از طریق روش-های حضوری و تلفنی نسبت به تسویه حساب آن‌ها اقدام کند. بعد از آن باید مبالغ دریافتی را به دست شرکت برساند.
  • راننده پخش: چک‌کردن سلامت ماشین از وظایف اصلی این فرد محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که نحوه چیدمان کالاها به‌صورتی‌که دچار آسیب نشوند از دیگر کارهایی است که راننده پخش موظف به انجام آن در یک سیستم مویرگی است.

نرم افزار بازاریابی مویرگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قیمت نرم افزار پخش مویرگی

قیمت نرم افزار پخش مویرگی معمولا به امکانات، ویژگی‌ها و نحوه پاسخ‌دادن آن به نیازهای شما بستگی دارد. همچنین لازم به ذکر است که دقت و سرعت آن، برنامه‌نویسی، طراحی و نحوه کارکردن نیز از فاکتورهای مهم در قیمت نهایی این محصول به‌شمار می‌روند.

ازاین‌رو توجه داشته باشید درصورتی‌که به‌دنبال یک نرم‌افزار با کیفیت ایده‌آل هستید، باید از تاثیرات قیمت چشم‌پوشی کرده و اقدام به خرید نرم‌افزاری کنید که در کنار داشتن امکانات متعدد، قابلیت‌هایی نظیر پشتیبانی، کاربری آسان، عدم هنگ‌کردن و نداشتن خطاهای احتمالی را داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است که نرم‌افزارهای ارزان به‌دلیل برنامه‌نویسی ضعیف از امنیت و سرعت کافی برخوردار نیستند و با توجه به اینکه شما اطلاعات مهمی از کسب‌وکار خود را در آن‌ها ذخیره می‌کنید، بهتر است تا نسبت به خرید آن‌ها دقت بیشتری داشته باشید. زیرا هیچ‌کس تضمین نمی‌کند که در صورت از دست‌رفتن داده‌ها و پاک‌شدن بانک اطلاعاتی، چگونه توانایی جبران این خسارت را خواهید داشت.

جمع‌بندی

نرم افزار بازاریابی مویرگی شرایطی را برای صاحبین کسب‌وکار فراهم می‌کند تا فرآیند انبارداری، ثبت سفارش مشتری، تحویل کالا به مشتری و وصول مطالبات را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهند.

توجه داشته باشید که همه کارهای گفته‌شده از وظایف یک شرکت فروش و پخش به‌حساب می‌آیند که به-دلیل ثبت سفارش‌های بسیار زیاد نیاز به ابزارهایی دارند که توانایی آن‌ها فراتر از نیروهای انسانی باشد و دچار خطا، بی‌دقتی و کندشدن نشوند.

همچنین باید اضافه کرد امکاناتی نظیر دراختیارداشتن جدیدترین اطلاعات بازار از دیگر مزیت‌هایی است که این نرم‌افزارها در اختیار شما قرار خواهند داد.

در حال حاضر شرکت‌های توزیع غذا، دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی از امکانات بی‌نظیر این نرم‌افزارها برای پیش‌برد سریع‌تر کارهای خود استفاده می‌کنند.

درنهایت در رابطه با قیمت نرم افزار پخش مویرگی نیز باید بگوییم که هزینه نهایی این محصول بستگی به کیفیت و قابلیت‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد دارد.

دقت داشته باشید که نمونه‌های ارزان این نرم-افزارها توانایی پاسخگویی صحیح به نیازهای شما را نخواهند داشت و امنیت اطلاعات‌تان در آن‌ها بسیار پایین خواهد بود.