فروش مویرگی چیست و چه مزایایی دارد؟

فروش مویرگی چیست

اگر چنین سوالی در ذهن شما شکل گرفته که فروش مویرگی چیست؟ باید در جواب بدانید، مجموعه فرایندهایی که شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده برای رساندن کالا و خدمات خود به دست مشتریان طی می‌کنند به معنی توزیع مویرگی است.

این چرخه در گذشته به‌صورت سنتی قابل اجرا بود و با توجه به مشکل اصلی سیستم سنتی که باعث صرف زمان و هزینه اضافی می‌شد، درحال‌حاضر روش‌های کاربردی‌تری در دسترس شرکت‌های توزیع قرار می‌گیرد.

در ضمن چرخه توزیع مویرگی به‌طور معمول در مواقعی به‌کار می‌رود که قرار باشد محصولی در اکثر نقاط قابل دسترس، در اختیار مشتریان قرار گیرد. در ادامه به بررسی کاربردهای این روش فروش و توزیع می‌پردازیم و یکی از بهترین پلتفرم‌های مورد استفاده در این خصوص را به شما معرفی می‌کنیم.

معنی فروش مویرگی چیست؟

درواقع به این توجه کنید که سیستم مویرگی بدن چگونه وظیفه خون‌رسانی به تمامی نقاط قابل دسترس را انجام می‌دهد، بر همین اساس سیستمی که برای توزیع کالا تا پایین‌ترین سطح توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز با عنوان فروش مویرگی شناخته می‌شود.

در مواقعی که شرکت‌های تولیدکننده سعی داشته باشند محصولات خود را بدون هیچ واسطه‌ای به‌دست مشتری برسانند، نشان‌دهنده استفاده از روش فروش مویرگی بوده و هدف اصلی از انجام این فرایند، امکان دسترسی تمامی نقاط قابل فروش، به محصول و خدمات مورد نظر است.

باید به این مسئله توجه داشته باشید که بعد از یافتن پاسخ این پرسش که فروش مویرگی چیست؟ به این مورد هم توجه کنید که چنین فرایندی می‌تواند در زمینه بازاریابی کالا و خدمات نیز موثر واقع شود. از طرفی استفاده از توزیع مویرگی برای عرضه محصولاتی در نظر گرفته می‌شود که سریعتر به فروش می‌رسند و به نوعی جزء کالاهای اساسی محسوب می‌شوند.

وظایف سیستم فروش مویرگی چیست؟

در رابطه با مسئولیت‌هایی که سیستم فروش مویرگی برعهده دارد باید به این نکته اشاره کرد که معمولا از 2 جنبه مختلف شرح وظایف سیستم‌های توزیع مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل مواردی همچون وظایف عمومی و کلیدی است.

به‌طور کلی وظایفی که باید تمام سیستم‌های توزیع از جمله فروش مویرگی دنبال کنند و در دسته مسئولیت‌های عمومی قرار می‌گیرد، ابعاد متنوعی را شامل می‌شود که عبارت‌اند از:

  • جمع‌آوری اطلاعات در خصوص بازاریابی
  • معرفی بهتر محصول
  • برقراری ارتباط با مشتریان
  • انجام فرایندهایی که به مطابقت نیاز مشتریان و عرضه کالا یا خدمات منجر می‌شود.
  • فعالیت‌های مورد نیاز برای حمل‌ونقل و انبارداری
  • تامین هزینه‌های لازم
  • قبول‌کردن خطراتی که در رابطه با سیستم توزیع وجود دارد.

مواردی که به آنها اشاره شد به‌صورت کلی برای تمامی سیستم‌های توزیع مطرح می‌شود اما وظایف اصلی سیستم فروش مویرگی چیست؟ مواردی که می‌توان به‌عنوان مسئولیت‌های اساسی یک سیستم توزیع مویرگی در نظر گرفت به شرح زیر است:

  • مدیریت‌کردن موجودی محصولات به‌گونه‌ای که با نیاز بازار تناسب داشته باشد.
  • اهدافی که در یک سیستم توزیع مویرگی برای فروش کالا یا خدمات مد نظر قرار می‌گیرد باید در زمان فروش اجرا شود.
  • سفارش‌های مشتریان باید در موعد مقرر به آنها تحویل داده شود.
  • وصول مطالبات از سوی مشتریان لازم است که به‌صورت روزانه پیگیری شود.

در نظر داشته باشید که اجرای تمامی این فرایندها از زمان تولید تا انبارداری، حمل‌ونقل کالا، تحویل به مشتری و دریافت مطالبات نیازمند انجام فعالیت‌های مختلفی است که با به‌کاربردن یک ابزار اتوماسیون می‌توان روند کار را سریع‌تر انجام داد، از همین رو استفاده از نرم افزار پخش مویرگی در این زمینه بسیار کاربردی خواهد بود.

مزایای استفاده از فروش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی به‌دنبال این است که با در اختیار گرفتن محل‌های فروش که قابل دسترسی است، بیشترین سطح بازار را تحت پوشش خود قرار دهد. از همین رو تولیدکنندگانی که در زمینه عرضه محصولات اساسی همچون مواد غذایی فعالیت می‌کنند به استفاده از این روش علاقه دارند و می‌توان فواید زیر را برای آن در نظر گرفت:

  • کسب سود بیشتر: بدون شک زمانی که شما محصولات بیشتری را عرضه می‌کنید و بازار فروش را در اختیار می‌گیرید، از این طریق به کسب سود بیشتر نیز دست پیدا می‌کنید.
  • ایجاد آگاهی نسبت به محصول: یکی دیگر از مزایایی که می‌توان برای پخش مویرگی در نظر گرفت مربوط به بالابردن آگاهی مشتریان نسبت به محصول شما است. زمانی که شما کالایی را در اغلب مکان‌های فروش عرضه می‌کنید به مرور به‌عنوان یک برند شناخته‌شده، محسوب می‌شود.
  • به نفع فروشنده خرد: رویکرد اصلی پخش مویرگی حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم از سوی تولیدکننده به بازار هدف است، از همین رو خرده‌فروش‌ها نیز می‌توانند سود بیشتری از این راه به‌دست آورند.
  • خریداران: تنوع بالای محصولات در یک فروشگاه که به‌عنوان پایین‌ترین کانال توزیع در پخش مویرگی فعالیت دارد، با بالابردن تنوع محصولات به خریداران حق انتخاب بیشتری می‌دهد.

انواع روش‌های پخش در فروش مویرگی

انواع روش‌های پخش در فروش مویرگی چیست؟

در زمینه عرضه و فروش محصولات به روش مویرگی از 2 روش استفاده می‌شود که شامل پخش سرد و گرم است و متناسب با نوع محصولی که تولیدکننده ارائه می‌دهد یکی از این روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

مفهوم پخش سرد در فروش مویرگی چیست؟

دلیل استفاده از روش پخش سرد در فروش مویرگی چیست؟

باید به این موضوع توجه داشته باشید که توزیع و نگهداری محصولات مختلف، براساس تاریخ انقضای آنها مشخص می‌شود و این مسئله در خصوص فروش مویرگی نیز صادق است.

در مواقعی که محصولی دارای تاریخ انقضای بیشتری باشد و امکان نگهداری و انبارکردن آن در مدت‌زمان بیشتری امکان‌پذیر است. روشی که برای توزیع چنین محصولی مورد استفاده قرار می‌گیرد را با نام پخش سرد می‌شناسند.

انجام پخش مویرگی در روش سرد به این صورت است که ویزیتور ثبت سفارش را از طریق مشتری انجام می‌دهد و بعد از آن با اعلام فاکتور و میزان سفارش به تولیدکننده طی 24 تا 48 ساعت، تحویل کالا انجام می‌شود. مزیتی که برای این روش می‌توان عنوان کرد مربوط به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و بازاریابی خواهد بود

مفهوم پخش گرم در فروش مویرگی چیست؟

این روش به‌طور معمول برای کالاهایی در نظر گرفته می‌شود که تقاضای زیادی از سوی مصرف‌کنندگان دارد و در دسته نیازهای اساسی قرار می‌گیرد. به‌طور معمول محصولات غذایی به این روش توزیع خواهد شد.

در این حالت ویزیتور محصولات را همراه با ماشین تا محل فروش حمل می‌کند و بعد از ثبت سفارش بلافاصله اجناسی را که در فاکتور ثبت کرده است در اختیار مشتری قرار می‌دهد. یکی از مزایای این روش عرضه سریع خواهد بود.

در نظر داشته باشید که در هر کدام از این روش‌ها اگر از راهکارهای سیستمی استفاده شود می‌تواند بر سرعت انجام فرایند و ثبت سفارش‌ها تاثیرگذار باشد و از طرفی میزان فروش را نیز بالاتر ببرد. از همین رو استفاده از یک نرم‌افزار پخش مویرگی می‌تواند راهکار مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.

مشاغل فروش مویرگی

مشاغلی که با فروش مویرگی در ارتباط است

بعد از درک اینکه فروش مویرگی چیست؟ بهتر است بدانید مشاغل مختلفی وجود دارد که در رابطه با توزیع مویرگی فعالیت می‌کنند. تعدادی از این مشاغل به شرح زیر است.

  • ویزیتور یا بازاریاب: یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی که در شرکت‌های توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویزیتور است. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند وظیفه ثبت سفارش و اعلام آن به شرکت تولیدکننده را برعهده دارند.
  • سوپروایزر: فردی که وظیفه آموزش و انتقال مفاهیم را به ویزیتورهای تازه‌کار برعهده دارد با عنوان سرپرست یا سوپروایزر شناخته می‌شود.
  • سرپرست فروش: شخصی که این مسئولیت را برعهده می‌گیرد، موظف می‌شود تا تقسیم‌بندی مشتریان، اختصاص ویزیتورها برای تعامل با مشتری و بودجه‌بندی هر منطقه را انجام دهد. در ضمن سرپرست فروش مسئولیتی در قبال ارائه سرویس مستقیم به مناطق عملیاتی را ندارد اما در مواقعی برای سرکشی، همراه با ویزیتور در محل حاضر خواهد شد.
  • سرپرست منطقه: درصورتی‌که سیستم توزیع به قدری بزرگ باشد که برای خدمات‌رسانی به تقسیم‌بندی مناطق جغرافیایی لازم شود، در این حالت به حضور یک سرپرست منطقه نیاز است.
  • توزیعکننده یا موزع: همان‌طور که از نام آن مشخص است به فردی که وظیفه دارد تا محصولات را از انبار دریافت کند و در محل مورد نظر تحویل دهد، موزع می‌گویند.
  • سرپرست توزیع: به افرادی که مسئولیت سرپرستی تیم پخش را برعهده دارند و وظایفی مانند هماهنگی با واحد فروش، اعلام کسری موجودی، ارائه گزارش‌های مورد نیاز و دیگر مسئولیت‌های لازم برای پخش و فروش مویرگی را انجام می‌دهد، سرپرست توزیع می‌گویند.
  • تحصیلدار: یکی دیگر از مشاغلی که در رابطه با پخش مویرگی فعالیت می‌کند، تحصیلدار است و وظیفه دارد تا مطالبات و وجوه دریافتی از مشتریان را به حسابدار تحویل دهد.

نرم افزار پخش مویرگی رستاک؛ راهی برای ارتقای کیفیت کاری سیستم توزیع

یکی از بهترین نرم‌افزارهایی که می‌توان برای پیشبرد اهداف مختلف یک شرکت فروش و توزیع مورد استفاده قرار داد، نرم افزار پخش مویرگی رستاک نام دارد که می‌توانید با استفاده از آن بسیاری از فرایندها را به‌صورت هوشمند انجام دهید.

نرم افزار مدیریت فروش رستاک امکانات مختلفی را برای انجام فعالیت‌های مربوط به حوزه فروش و توزیع در اختیار شما قرار می‌دهد که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

  • محاسبه پورسانت
  • سری ساخت و کنترل تاریخ انقضا
  • توزیع پیش فاکتور
  • داشبوردهای مدیریتی
  • امکان کنترل تمامی عملیات‌های مالی
  • واحد کالا فله‌ای، تعدادی و ترکیبی

عملیات‌های مالی

جمع‌بندی

فروش مویرگی چیست؟ زمانی که تولیدکنندگان سعی می‌کنند تا سیستم توزیع خود را به‌صورت مستقیم و با حذف واسطه‌ها دنبال کنند به این وضعیت سیستم پخش مویرگی می‌گویند که هدف اصلی آن پوشش‌دادن تمامی نقاط قابل دسترس برای فروش خواهد بود.

وظایف مختلفی برای فروش مویرگی در نظر گرفته می‌شود که به‌طور کلی در 2 دسته عمومی و کلیدی قرار می‌گیرند، از طرفی روش‌های توزیع نیز شامل سرد و گرم بوده که دلیل این دسته‌بندی مربوط به تاریخ انقضای محصولات است.