اهمیت حسابداری شرکت پخش برای کسب‌وکارها

حسابداری شرکت پخش

حسابداری شرکت پخش امروزه به یکی از مهم‌ترین موضوعاتی تبدیل شده که کسب‌وکارهای مختلف و افراد فعال در صنعت پخش با آن مواجه هستند. اجرای این مورد و مدیریت درست آن در بهترین حالت، می‌تواند به رشد یک کسب‌وکار کمک کند.

این نوع حسابداری زمانی اهمیت دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک کسب‌و‌کار، پخش مویرگی را برای عرضه کالاهای خود انتخاب کند. در این نوع توزیع معمولا کالاها و خدمات به‌صورت گسترده در اختیار تعداد زیادی از خریداران قرار می‌گیرند.

پیش از آنکه به‌بررسی این نوع حسابداری بپردازیم باید اطلاعات کاملی در رابطه با سیستم توزیع مویرگی و انواع آن به‌دست بیاوریم. برای آگاهی از این موارد تا انتها با ما همراه باشید.

منظور از پخش مویرگی چیست؟

از آنجایی که حسابداری شرکت پخش باید در سیستم‌هایی که به‌فروش مویرگی روی ‌آورده‌اند اجرا شود؛ بهتر است آن را بشناسیم. درواقع به سیستمی که در آن عمده‌فروش‌ها حذف می‌شوند و کالا به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد؛ پخش مویرگی گفته می‌شود. تولید‌کننده‌ها معمولا برای کاهش هزینه‌ محصولات برای مشتری‌ها، از این روش استفاده می‌کنند.

واسطه در هر زمینه‌ای باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد. در حوزه فروش کالاهای مختلف نیز عمده‌فروش نقش واسطه را دارد که با حذف آن می‌توان تعادل را به قیمت‌ها برگرداند. این سیستم برای محصولاتی که مصرف بالایی دارند و زود تمام می‌شوند مانند لوازم آرایشی یا مواد غذایی کاربردی است.

حسابداری شرکت پخش مویرگی

انواع پخش مویرگی

پخش مویرگی را می‌توان در 2 دسته تقسیم‌بندی کرد که هرکدام برای نوع خاصی از کالاها مناسب هستند. نرم افزار پخش مویرگی نیز باید از هر 2 مدل فروش پشتیبانی کند. این موارد به شرح زیر هستند:

  • پخش سرد مویرگی: در پخش سرد ابتدا ویزیتور باید با استفاده از بروشور، کاتالوگ یا تصاویر محصولات به فروشگاه‌های مختلف برود، سپس با رزرو سفارش، مامور توزیع محصولات مورد نظر را به فروشگاه یا مغازه تحویل می‌دهد.
  • پخش گرم مویرگی: در پخش گرم، ویزیتور تمام کالاهای موجود را با خود به فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف می‌برد تا پس از ثبت سفارش آنها را در اختیار خریدار قرار دهد.

حسابداری شرکت پخش مویرگی چگونه است؟

حسابداری شرکت‌هایی که از پخش مویرگی استفاده می‌کنند زیرمجموعه‌ای از حسابداری بازرگانی است. کدینگ آن نیز براساس نوع بازرگانی طراحی می‌شود. افرادی که قصد حسابرسی در این شرکت‌ها را دارند باید اصول آن را به‌طور کامل بدانند.

از مهم‌ترین راه‌های نظم بخشیدن به حسابداری شرکت پخش مویرگی و مدیریت درست آن، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری مناسب است که برای این منظور طراحی و تولید شده‌اند. با کمک این ابزار علاوه‌بر سهولت در مدیریت منابع مالی می‌توان بین واحد فروش و زیرسیستم‌ها یک ارتباط منظم و یک‌پارچه به‌وجود آورد.

نرم افزار شرکت پخش علاوه‌بر اینکه در زمینه حسابداری به شما کمک می‌کند؛ امکانات مختلفی مانند مدیریت موجودی، مدیریت مشتریان، گزارش‌گیری، تحلیل و پیگیری سفارش‌ها را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد.

لازم به ذکر است حسابداری برای پخش سرد و گرم تنها در بخش انبار با یک‌دیگر تفاوت دارند. اما باید 2 رویکردی که در حسابداری شرکت پخش وجود دارد را بشناسید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • زمانی‌که فرآیند پخش کالاها و توزیع آنها بر عهده پیمانکار باشد؛ هزینه نیز باید برحسب تناژ یا ریال به حساب او واریز ‌شود.
  • در برخی شرایط نیز فرآیند توزیع توسط فروشنده‌ها و نماینده‌های آنها انجام خواهد شد.

حسابداری شرکت پخش مویرگی چه وظایفی دارد؟

شرکت‌های پخش مویرگی برای سهولت در انجام کارها باید در کنار استفاده از نرم‌افزار مناسب از نیرو و واحدی کاملا حرفه‌ای بهره‌مند باشند. این موضوع به‌خصوص به‌دلیل حاشیه سود پایین آنها اهمیت دارد.

از آنجایی که سبد خرید فروشنده‌ها قیمت زیادی ندارد؛ از مهم‌ترین وظایف این شرکت پوشش فروشنده‌های خرده در سراسر شهر برای افزایش تراکنش‌های مالی است. دیگر وظایف این واحد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • حسابداری بر اساس قیمت تمام‌شده کالاهایی که به‌فروش رفته‌اند.
  • محاسبه مستمر سود و زیان کسب‌شده از میزان فروش
  • تقسیم‌بندی کالاها بر اساس میزان فروش آنها و پرسود یا کم‌سود بودن کالا
  • ارائه و تنظیم گزارش‌های کاملی از دوره فروش مانند وصول مطالبات
  • محاسبه عملکرد مثبت یا منفی پیمانکاران پخش و توزیع
  • تنظیم صورت‌های مالی و ترازنامه
  • محاسبه حقوق پرسنل

شاخص حسابداری فروش شامل چه مواردی است؟

در کنار توجه به وظایف واحد حسابداری شرکت پخش مویرگی، باید به شاخص‌های حسابداری نیز در این سیستم اهمیت داد. برخی از مهم‌ترین این شاخص‌ها به شرح زیر هستند:

  • هزینه پرداختی برای کالاهای واردشده و همچنین قیمت تمام‌شده کالاهای فروش‌رفته
  • محاسبه قیمت کالاهایی که به‌صورت ضایعاتی برگشت خورده‌اند.
  • کالاهای رسیدشده
  • تعداد چک‌های وصول نشده
  • گروه‌بندی مشتری‌ها و طلبکاران با توجه به میزان بدهی
  • خارج شدن از مسیری که با توجه به بودجه ریالی ترسیم شده است.
  • میزان طلب‌های وصول‌نشده و هم‌خوانی آنها با میزان بدهی

دلایل استفاده از نرم‌افزار برای حسابداری شرکت پخش

شرکت‌های تولیدکننده‌ای که برای فروش خود از سیستم پخش مویرگی استفاده می‌کنند باید به‌طور دقیق و مرتب روی کالاها و میزان فروش آنها نظارت داشته باشند. با این کار می‌توانند کالاهای پرفروش و پرسود را از محصولات کم‌طرفدار جدا کنند.

نرم افزار پخش مویرگی با اطلاعاتی که در زمینه فروش، مدیریت مالی، کنترل کالاها و بررسی میزان سود و زیان در اختیار مدیر قرار می‌دهد؛ می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های صاحب کسب‌وکار کمک کند و شرکت را به سود بیشتر برساند. همچنین جلوی زیان‌های احتمالی را می‌گیرد.

قیمت نرم افزار پخش مویرگی

اگر سیستم فروش شما به‌صورت مویرگی و با حذف واسطه‌ها کار می‌کند؛ پیش از آن‌که به‌فکر قیمت نرم افزار باشید؛ باید به امکانات آن توجه کنید. طبیعتا هرچه نرم‌افزار خدمات بیشتری ارائه دهد یعنی طراحی آن زمان بیشتری برده و احتمالا امنیت بالاتری نیز داشته باشد.

به همین دلیل نیز باید مشخصه‌های مهم دیگر را مد نظر قرار دهید تا حسابداری شرکت پخش و مدیریت کلی در بهترین شکل ممکن انجام شود. این موضوع به افزایش سوددهی کسب‌وکار کمک می‌کند. نرم افزار پخش مویرگی رستاک در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

جمع‌بندی

حسابداری شرکت پخش مویرگی اهمیت زیادی دارد. صاحب کسب‌وکاری که تصمیم گرفته واسطه را حذف و محصولات را به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد؛ باید همواره از میزان سود و زیان خود، موجودی کالاها به‌خصوص آنهایی که تاریخ انقضاء دارند و میزان بدهی یا طلب‌های وصول نشده آگاهی داشته باشد تا با تصمیم‌گیری درست، شرکت را به موفقیت برساند یا جلوی زیان آن را بگیرد.